Sant Salvador de Bellver

Des d’Orís, la ruta s’enfila del Pla de la Coma a la capella romànica de Sant Salvador de Bellver des d’on gaudirem d’unes vistes fantàstiques de tota la comarca. De tornada, podrem visitar la bauma de Serninyà i la curiosa font de les Donzelles.

PUNT DE SORTIDA: PLA DE LA COMA

Des de Sant Genís d’Orís, seguim per la pista pavimentada gairebé 2 km, sempre per la pista principal. Just passada la Rectoria, deixem un primer desviament a l’esquerra i, a uns 900 m, un altre a la dreta que indica la Casa Nova. A uns 300 m, i després d’una pujada, deixem un altre trencant a l’esquerra que va a la Teularia. Seguim fins a un encreuament de camins on la pista deixa de ser pavimentada. En aquest punt, a l’esquerra, en trobem una d’asfaltada que va cap a Noguereda. És aquí, al pla de la Coma, on deixem el vehicle.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

0km: Sortim del Pla de la Coma seguint per la mateixa pista que hem arribat, ara de terra i de pujada.

0,7km: Deixem a l’esquerra la pista que va a la casa de Vilanova.

1,1km: Abandonem la pista per seguir un camí a l’esquerra després de passar una tanca i un rètol on indica Sant Salvador. El camí és evident i s’enfila per uns marges de roques margues ben fresat.

1,5km: Pont de la trobada dels dos camins, un pont de troncs on arriba un corriol per l’esquerra. Seguim per la dreta de pujada i, a partir d’aquest punt, seguim sempre les marques grogues i blanques del PR.

2,16km: Seguint les marques i el camí ben fresat, aquest disminueix el pendent fins arribar a un collet on enllaça amb la pista que porta a l’ermita de Sant Salvador. Seguim a l’esquerra per la pista i gaudim de les vistes que ofereix aquesta talaia.

2,27km: SANT SALVADOR (949m). Reculem de nou per la pista fins al punt anterior.

2,38km: En aquest punt on hem enllaçat amb la pista, deixem a la dreta el camí per on hem pujat i deixem també la pista principal que segueix recte. Ens desviem a l’esquerra per un corriol senyalitzat amb un pal indicador i seguim les marques del PR. Baixem per l’altre vessant de la muntanya que hem pujat.

2,65km: Després d’una forta baixada on el camí es troba malmès per l’aigua, arribem a un encreuament on trobem un senyal que a banda i banda ens indica el PR. Seguim pel camí de la dreta.

3,31km: Arribem a una clariana del bosc i trobem un nou encreuament de camins amb un pal indicador amb tres senyals. Obviem el de l’esquerra, amb marques PR que indica la cinglera de St. Salvador, i també el de més a la dreta, que no té marques PR. Seguim el senyal de sota d’aquest, on hi ha el PR indicat.

3,91km: El camí fa un canvi brusc de direcció i continuem baixant. Seguim les marques grogues i blanques.

4,01km: Seguim pel camí principal i deixem un camí a la dreta que baixa a la font de les Donzelles i que, com indica el pal, no és aconsellable pel fort pendent i pel seu mal estat.

4,62km: Desviament a les BAUMES DE SERINYÀ. Deixem el camí principal per agafar el corriol a l’esquerra (pal indicador) que puja en sentit invers al que veníem.

4,70km: BAUMES DE SERINYÀ. Tornem pel mateix camí fins al punt anterior.

4,78km: Seguim a l’esquerra, tot continuant el camí que fèiem, i seguint les marques del PR.

4,94km: Desviament font de les Donzelles. Quan el camí surt del bosc enmig d’un roquetar, ens desviem a la dreta per anar a buscar una pista herbosa senyalitzada amb marques vermelles. Aquesta pista ens porta en direcció contrària i més per sota del camí per on hem vingut. Seguint les marques, la pista arriba al torrent. El travessem i continuem pel corriol riu amunt també indicat amb marques vermelles.

5,57km: FONT DE LES DONZELLES. Tornem pel mateix camí fins al punt anterior.

6,20km: Recuperem les marques del PR i remuntem el roquetar fins al coll on hi ha un pal indicador.

6,29km: Deixem la pista que baixa a la dreta per continuar pel corriol de l’esquerra senyalitzat, caminant sempre a prop de la falda de la muntanya.

6,61km: Obviem sempre diverses pistes de desembosc que baixen a la dreta. El camí ben fresat i senyalitzat va resseguint la muntanya fins arribar al FORN DE CALÇ.

7,41km: El camí voreja per dalt el forn i segueix ben senyalitzat. Travessa un primer collet rocallós, voreja un camp i arriba a un segon collet on trobem una bifurcació.

Arribats al collet, creuem la pista que també està senyalitzada amb marques PR per anar a buscar el pal indicador de la nostra dreta. Baixem pel corriol just al costat del pal.

7,59km: Creuem un altre cop una pista senyalitzada i seguim pel corriol de baixada fins al torrent de Noguereda.

7,76km: Un cop al torrent, un entramat de filats i tanques ens obliguen a passar per una petita porta. Continuem ja de pla i després una lleugera pujada cap a l’esquerra seguint les marques.

8,17km: Quan veiem un tancat metàl•lic de càrrega de bestiar a l’esquerra, deixem les marques del PR ja que segueixen en sentit sud. Pugem fins al tancat.

8,41km: Seguim en sentit nord vorejant el tancat per la pista que passa pel roquetar fins a trobar la pista principal per on hem passat a l’inici de l’excursió. La seguim a la dreta i veiem el punt d’inici.

8,59km: Seguint la pista de baixada, arribem al PLA DE LA COMA, punt d’inici.