Del castell de Montesquiu al castell de Besora

La ruta ens portarà del castell de Montesquiu al castell de Besora passant pel pla del Revell i el collet de Mongia. El pla del Revell ens ofereix unes vistes espectaculars del Pirineu al nord i del Bisaura al sud. En dies clars també podrem observar el Pedraforca i Montserrat. La visita al castell de Besora és merescuda tant pel seu valor arquitectònic i històric com geogràfic.

PUNT DE SORTIDA: Castell de Montesquiu.

S’hi pot accedir des del poble de Sant Quirze de Besora. De l’estació de RENFE surt la carretera asfaltada que passa per la casa de la Coromina i puja fins al Castell. O bé des de Montesquiu, pel carrer Santiago Russinyol, creuant el pont del riu Ter i seguint la carretera asfaltada.

Aquest itinerari és circular i està senyalitzat pel Parc del castell de Montesquiu, correspon al sender SL-C 129.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA:

0 km: Sortim de l’aparcament del castell, passem la barrera que priva el pas dels vehicles no autoritzats i seguim per la carretera asfaltada que va per sota del castell.

0,29 km: Deixem a l’esquerra la pista que va a La Solana.

0,3 km: Deixem a la dreta la pista que va al restaurant La Casanova del Castell.

0,68 km: Arribem a la bassa i deixem a l’esquerra la pista per la qual tornarem. Seguim a la dreta per la pista principal.

1,08 km: Passada una tanca, arribem a una pista que seguim de pujada a l’esquerra.

1,11 km: Seguint les marques, deixem la pista per agafar un camí a la dreta que atalla un tram de pista.

1,18 km: El camí retorna a la pista i continuem a la dreta.

1,70 km: Seguim per la pista principal i deixem a l’esquerra una pista secundària.

2,12 km: PLA DE RAVELL. Deixem la pista principal per continuar a la dreta per una pista més secundària que ressegueix el marge dret del Pla de Ravell.

2,49 km: Deixem a la dreta el camí que baixa a la casa de Ravell i a la font de Ravell per continuar cap a la Cabanya.

2,55 km: CABANYA DE RAVELL. El camí passa per davant de la cabanya i es dirigeix cap al centre del pla. Passem pel costat de la bassa i continuem en direcció est cap al límit del pla més pròxim al castell de Besora.

3,27 km: Sense arribar al final del pla, un pal indicador ens desvia a la dreta. Travessem un filat i seguim el camí que ressegueix la cinglera del pla per sota fins arribar al coll de la Mongia.

3,72 km: Passat el coll de la Mongia, el camí continua a l’esquerra de forma planera, deixant a la dreta el contrafort del castell i una fita d’un camí secundari.

4,19 km: El camí surt de la baga i continua a la dreta paral•lel a la pista que hi ha uns metres més avall. Anem en direcció a la casa del Pla de Besora.

4,31 km: Pocs metres abans d’arribar a la casa, davant un arbre de grans dimensions, un cartell ens indica que ens dirigim a mà dreta per agafar el camí que puja al castell de Besora. Pugem els petits ressalts de pedra per endinsar-nos al bosc i seguir pujant considerablement.

4,75 km: CASTELL DE BESORA. El camí surt a l’extrem occidental del pla del castell. Les restes de l’església i del castell ens queden a l’esquerra. Per continuar la ruta, retornem pel camí que hem pujat fins arribar novament a l’arbre de grans dimensions on hi havia el rètol.

5,19 km: Arribats a l’arbre del rètol, tornem en direcció per on hem vingut, però aquesta vegada per la pista de sota paral•lela al camí.

5,31 km: Deixem la pista que marxa a la dreta i el camí de l’esquerra que s’endinsa al bosc i que és per on hem vingut. Continuem recte per la pista on trobem un cartell que ens indica Montesquiu.

5,71 km: El camí passa al costat d’una quadra de bestiar per continuar a l’esquerra de baixada.

7,27 km: Deixem una pista que puja a l’esquerra i seguim de baixada per la pista principal i senyalitzada.

8,14 km: Passat un petit torrent, deixem a la dreta un corriol que baixa pronunciadament i seguim recte per la pista.

8,98 km: La pista surt de la baga i enllaça a l’alçada de la bassa amb la pista més principal per la qual hem pujat. En aquest punt, seguim a la dreta. Deixem la bassa a la dreta i retornem de baixada cap al castell de Montesquiu tot desfent el camí que hem pujat.

9,66 km: CASTELL DE MONTESQUIU. Fi de la ruta.